De la recherche à la pratique
7-8-9-10 juin 2012
Espace Reuilly - 21 rue Hénard 75012 - PARIS
Le concept de résilience connaît un si grand succès international qu’il devient nécessaire d’en préciser le contenu afin d’en faire un outil de pensée et de pratique.
Il importe aujourd’hui de rassembler les chercheurs*(bas de page) et de coordonner leurs travaux afin de proposer une attitude intégrative de la recherche et de nouvelles pratiques éducatives et thérapeutiques.
Programme
Jeudi 7 juin 2012 -
Résilience et complexité
Résilience neuronale
Résilience et famille
Sport et résilience
Résilience et
pratique clinique
Vendredi 8 juin 2012
Résilience affective
Résilience et éducation familiale
Soignants et résilience
Résilience et armées
Résilience et récits
Samedi 9 juin 2012
Résilience et culture
Résilience et petite enfance
Résilience et migration
Résilience et psychanalyse
Dimanche 10 juin 2012
Résilience et pratique clinique
Contact et inscriptions :
1st World Congress on Resilience
7TH TO 10TH JUNE 2012 Paris
The concept of resilience has become so successful worldwide that it is now necessary to ascertain its meaning so as to use it as an intellectual and practical tool.
Neuroscience now allows us to dose and photograph the biological markers of this neuronal resilience. Ethological studies of preverbal children’s behaviour in standardized situations have permitted us to observe, spontaneously and experimentally, how such structuration of their affectivity can organise intersubjectivity and their socialization mode.
Statistically validated scales, semi-directed interviews and stories to be completed, provide useful tools to assess psychological resilience. Studies on family functioning have shown how certain families can resist trauma and support their injured members while others are torn apart by the disruption of family links. Finally, sociologists can describe the cultures, the myths and the rites that protect the members of a group. This large body of recent data sheds light on the process of resilience. It is important to bring researchers together and to coordinate their work so as to propose an integrative attitude for research and new educational and therapeutic practices.
*
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire